Закон України «Про приватизацію державної та комунальної власності», який був прийнятий Верховною Радою України 18 січня 2018 року, набрав чинності 7 березня 2018 року. Він містить низку нововведень, спрямованих на зміну порядку приватизації державної та комунальної власності, що, в свою чергу, має забезпечити його прозорість та зробити сам процес більш швидким.
З нововведеннями до вказаного Закону України місцеві голови Кремінського району, секретарі місцевих рад та зацікавлені особи ознайомилися на семінарі, який був організовано та проведено представниками Луганського Центру розвитку місцевого самоврядування Романом Власенком та Ігорем Приходьком.
Одним з основних нововведень Закону є розподіл об’єктів приватизації на об’єкти великої приватизації та об’єкти малої приватизації.
До категорії об’єктів великої приватизації належать:
- об’єкти державної або комунальної власності (єдині майнові комплекси державних підприємств та пакети акцій (часток) суб’єктів господарювання, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі), вартість активів яких згідно з даними фінансової звітності за останній звітний рік перевищує 250 млн. грн;
- єдині майнові комплекси державних і комунальних підприємств, їхні структурних підрозділів, у тому числі єдині майнові комплекси та їхні структурні підрозділи, що передані в оренду;
- окреме майно;
- об`єкти незавершеного будівництва, законсервовані об`єкти;
- об`єкти соціально-культурного призначення;
До категорії об’єктів малої приватизації входить:
- власність державних та комунальних підприємств, їхні структурні підрозділи, зокрема одиниці рухомого та нерухомого майна, що орендуються, та їхні структурні підрозділи;
- майно, що залишилося після ліквідації державних або комунальних підприємств, які оголошені банкрутом;
- майно підприємств, ліквідоване за рішенням органів влади, уповноважених управляти державною або муніципальною власністю;
- майно державних або муніципальних підприємств, які не були продані як окремі майнові комплекси;
- державна або комунальна власність, не включена до статутного капіталу господарських товариств та зареєстрована на рахунку комерційних товариств, створених внаслідок приватизації або корпоратизації.
У процесі приватизації використовуються різні форми аукціонів, зокрема: аукціони з умовами, аукціони без умов, аукціони із зниженням початкової ціни, аукціони із вивченням пропозицій щодо ціноутворення тощо. Закон передбачає запровадження інтернет-аукціонів, але лише для продажу об’єктів малої приватизації, тоді як об’єкти великої приватизації можуть бути продані на аукціоні за участі інвестиційного радника.
Закон також передбачає, що перелік об’єктів великої приватизації, що підлягає приватизації, затверджується Кабінетом Міністрів на пропозицію Фонду державного майна України. Перелік об’єктів державної власності малої приватизації, що підлягає приватизації, затверджується самостійно Фондом державного майна України, а муніципальна власність – місцевими органами радами. Такі списки повинні бути доступними для громадськості.
Що стосується процесу та видів продажу, то Закон пропонує аукціон та викуп, у випадках, коли аукціон оголошений таким, що не відбувся, або у випадку, якщо майно вже було орендовано на час прийняття Закону.
Закон також передбачає можливість включення радника, завданням якого є надання послуг у процесі приватизації державних об’єктів, у тому числі пошук потенційних покупців об’єктів приватизації, з визначенням початкової ціни об’єктів великої приватизація та умов проведення аукціону. Крім того, в Законі чітко визначаються суб’єкти приватизації, зокрема покупці об’єктів приватизації, і ті, що не можуть розглядатися як такі.
Положення Закону «Про приватизацію державного та комунального майна» дозволяють зробити висновок, що за своєю суттю це прогресивний нормативний акт і відповідає сучасним технічним вимогам.
|